Nedotýkajte sa, prosím/Don´t touch, please 2005/2009

Projekt je prezentáciou mladej slovenskej autorky spájajúcej vo svojej tvorbe prostriedky maliarskeho videnia a fotografickej vizualizácie. Autorkino vzdelanie (maliarske a fotografické) a záujem o presahy maľby a farebnej digitálnej fotografie, jej tvorbu radia na hranicu do priestoru medzi spomínané dve médiá. Nosnými témami predstavovanej tvorby sú človek a miesto, cez zobrazenie ľudského tela sa pozornosť obracia k rešpektu pred samotnou existenciou. Miesta a krajina sú východiskom pre montované zábery plné poeticko-snových momentov, nezvyčajné pohľady takto stvorené odhaľujú tajomstvá, o ktorých sme predtým ani netušili. Autorka, v intenciách dnešnej doby, odkrýva a obnažuje, cez médium fotografie, ľahko dešifrovateľné odkazy. Vyhľadáva nové spodobenia pre lepšie uvedomenie si toho, že existuje nepredstaviteľné. Fotografie Moniky Hurňanskej vznikajú ako živé fotografie, realizované ako priame zábery, následne, podľa potreby autorského videnia, manipulované počítačovou technikou. Mnohokrát sa jedná o fotografie fotografií doplnené o potrebné detaily.
Rozsiahly je cyklus krajín a obyčajných záberov zákutí, či miest Nedotýkajte sa obrazov, prosím, 2005–09. Poetický vizualizmus prezentuje stretnutia s domovom a citlivé sledovanie sveta. Ruka, zasahujúca do fotografií sa im prispôsobuje a podľahne. Ruka odfotografovaná na fotografii vnáša do snímku novú kvalitu, pohráva sa s obsahom a jemne ho posúva a mení. Autorka digitálnym zásahom dosahuje novú vizualizáciu (v zmysle zviditeľnenia), ktorá známe veci predstavuje v nových súvislostiach a spojením so senzitívnou manipuláciou vytvára diela s výrazovými prvkami senzuálnej kvality.

Zuzana Šefčíková
z výstavy Prirodzený výber, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, 2006

 

This project is a presentation of a young Slovakian artist who is in her pictures joining pieces of ἀne arts vision and photographic visualisation.Author‘s education (ἀne art and photography) and her interest in the ἀeld where ἀne art overlaps coloured digital photography are putting her collections in between the two. The base for her work is a human being and a place. Through an image of a human body the attention is turned to the respect to the existence itself. The country and places form the base for the mounted shots full of poetic-dreamlike moments. This way created unusual visions reveal secrets we were unaware before. The author, in nowadays intentions, through the medium of photography reveals and uncovers easily encoded messages. She is looking for new images for a better realization of the fact that the unimaginable exists.Photographs of Monika Hurňanská forms up like live photographs realized as straight shots and thereafter depending on the author‘s vision, manipulated by the computer technique. Very often it is about photographs of photographs edited with necessary details.There is an extensive cycle of landscapes and common shots of nooks and places Do not touch pictures, please 2005 – 09. Poetic visualism presents engagement with home and sensitive monitoring of the world. A hand intervening into the photographs is adjusting to them but eventually surrenders. The hand in the picture brings into the it a new quality, plays with the theme, pushes and changes it gently. With the digital interference author reaches a new vision (in the sense of showing) which introduces known things in new context and in the combination with sensitive manipulation creates works of art with expressional elements of sensual quality.

Zuzana  Šefčíková
for the exhibition Natural Selection, Central-Slovakian Gallery, Banská Bystrica, 2006