Jonáš v bruchu veľryby/Jonah in the belly of a whale 2012

„Vstaň choď do Ninive, do veľkého mesta, a volaj proti nemu, lebo jeho zloba vystúpila predo mňa.” Jonáš 1, 2
Deti v útlom veku majú tendenciu si myslieť, že sú stredom vesmíru. Stredobodom a ústrednou postavou tohto projektu je Jonáš obklopený svojim nie vľúdnym životným okolím. Obvykle sa nachádza v strede obrazu, rovnako ako biblický prorok Jonáš v bruchu neopustiteľnej veľryby. Obklopujú ho zväčša opustené a zdevastované architektonické pamiatky hlavného mesta, ktoré sarkasticky vytvárajú alternatívneho obrazového turistického sprievodcu „nešľachetného” mesta Ninive. Tieto miesta svojou existenciou pretvára a najčastejšie si v nich nájde priestor na hranie. Cyklus Jonáš v bruchu veľryby však nie je hrou. Kritizuje spoločnosť a zničený priestor veľkomesta v postkomunistickej krajine, z ktorej je „normálny” smrteľník vytlačaný do svojho súkromného sveta, kde sa môže aspoň na chvíľu cítiť ako v strede vesmíru.

“Arise, go to Nineveh, that great city, and call out against it, for their evil has come up before me.” Jonah 1 : 2
Children of a young age have a tendency to think they are centrepiece of the universe. Centrepiece and the main role in this project is Jonah surrounded by its unpleasant space. Usually he is in the centre of a picture, same as a Jonah in the belly of a whale. He is surrounded by lonely devastated architectural monuments of capital city which in sarcastic way creates alternative pictured tourist guide for “uncultivated” city of Nineveh. By his existence that environments are being changed and the most often he finds there his space for playing. However, series Jonas in the belly of a whale is not a game. It criticizes society and damaged space of big cities in post-communist country, where normal human being is being pushed into his private space, where can feel like a centrepiece of the universe.

Esterházy Stracho